Annons:
Etikett06-musik
Läst 2963 ggr
ninen DH
2015-06-17 10:52

Använda musik

Hej! Jag vet att man inte får använda andras låtar hur som helst i ens videor. Men får man ha med bara några sekunder? Tänkte ha ett intro som jag tänkte skulle va typ 5 sekunder långt med en låt i bakgrunden den korta stunden. Får man det eller får man inte använda en endaste sekund av den? Om jag skriver vems låten är då?

Annons:
Hoseok
2015-06-17 13:28
#1

Tekniskt sett så "får" du inte det, nej. Det spelar ingen roll om du spelar 1 minut eller 1 sekund av låten. Det är fortfarande inte Din låt.

Och nej, det gör ingen skillnad om du skriver vilken artisten är. Det är så att youtube nappar upp musiken automatiskt. När den känner igen en låt som är copyrightskyddad, så blir den spärrad i vissa länder. 

Men det Går att använda den mesta musiken. En video blir oftast inte spärrad från youtube helt för att man använder copyrightskyddad musik. Istället blir den spärrad i vissa länder. Oftast USA och Tyskland, ibland Storbritannien. 

Jag har en video där jag spelar halva uptown funk, den är spärrad i USA, men det bryr jag mig inte om så mycket.

[Jccm7739]
2015-06-19 18:36
#2

Ett bra tips är att du klipper låten eller stanna låten mitt i så att youtube copyright "sökare" hitta inte låten! Men jag kan inte lova att den funka alltid :/

Men du kan ha låtar i din video men om du vill typ "tjäna" pengar på dina videos så kommer du inte! (OBS!!! Du kan bli avstängd på grund av att du ha copyright musik!) 

Ett annan sätt att du söker på youtube "not copyright music" så kan du använda där istället!

Jocke177
2015-07-11 09:34
#3

Jag brukar använda denna kanal där musiken inte har copyright. Det enda man behöver göra är att skriva vem som har gjort låten :)

Upp till toppen
Annons: