Annons:
Etikett09-allmänt-om-youtube
Läst 1913 ggr
LittleBigPride
2016-02-08 17:00

Mamman säger nej till youtube Hjälp?!

Hey Heyy!!!
(visste inte vart jag skulle lägga dettainlägget i för kategori men chansar på här)

Jag har ett STOOOORT problem! och ja kan inte lösa detta själv!
Min kompis Charlottes dotter Ellen har en youtube kanal som Charlotte inte vill att hon ska hålla på med då hon anser att det är rätt "farligt" och vill inte att hennes dotter ska visa sig vid kameran!

Och eftersom att hon kallar mig Lisa Teh (ja teh inte the) Hacker så vill hon att jag ska kunna ta bort den! Men jag kan inte och behöver hjälp! Om någon vet hur man gör så PM:a mig! 

INNAN: ni säger att detta är fel så är det för hennes dotters bästa då hon inte vill att hon ska råka illa ut!

Annons:
Rheen
2016-02-08 17:17
#1

Jag förstår hur ni tänker. Men att hacka sig in på kanalen och ta bort den, är som du skriver, fel. För det första bryter du mot lagen, för det andra är det enkelt att skapa en ny kanal. Tar du bort kanalen hon har nu, tar det inte länge för henne att komma på hur man skapar en ny.

Det bästa enligt mig skulle vara att ta ett allvarligt snack med henne. Berätta för henne att det kan vara farligt. Eftersom Charlotte är målsman, ska hon få bestämma om Ellen ska ha kanalen eller inte.

Jag ser själv barn som ställer sig framför kameran och laddar upp videor på YouTube, och det leder ofta till att jag ryggar tillbaka. Det finns så många underbara människor på internet, men som ni redan förstått, finns det den lilla procenten med motsatsen - som man inte vill stöta på.

Hoppas det löser sig!

~ Rheen.

[klarabastin]
2016-02-08 17:35
#2

Har hon mac?

Hoseok
2016-02-08 17:42
#3

Jag förstår inte riktigt. Frågar du oss att hjälpa dig utföra olagliga aktiviteter?

Hoseok
2016-02-08 18:09
#4

Jag förstår för övrigt inte riktigt hysterin om att barn inte ska få göra vissa saker på Internet. Enligt mig så är det ibland rent utav fånigt.

Det är självklart att jag förstår att föräldrar är oroliga. Men vad är det för lösning att bojkotta något som rent generellt inte är ett dugg farligt om man använder det rätt? Det är som att en förälder som är rädda för hundar totalt vägrar låta ens barn vara i närheten av hundar. Jag förstår logiken, men det är inte rätt, enligt mig.

Sen är jag emot att man bojkottar allting. Ja, det inkluderar alkohol, droger, sex osv. Istället för att skrika DU FÅR INTE ANVÄNDA/GÖRA DETTA, så tycker jag man ska Kommunicera och Prata om det.  Påstår jag att det är lätt? Nej. Men i min uppfattning och av mina erfarenheter så leder bojkottning till motsatta effekt.

Låt mig gå igenom några grundläggande punkter.

1. Du måste vara över 13 för att ha ett google-konto, som du behöver för att ha ett youtube-konto. Om du som förälder inte vill att ditt barn ska ha ett konto, så är jag ganska säker på att du ganska enkelt kan kontakta google och/eller youtube om det. Kolla upp youtube's contact-sidor.

2. Är barnet över 13 så är det nog krångligare. Det går säkert att kontakta youtube då också, men frågan är om de bryr sig lika mycket. Det kan de göra eftersom individen trots allt är under 18.

3. Istället för att göra youtube till en plats man "inte får vara på och lägga ut videos", fråga ditt barn vad hen gör på youtube och fråga om du får ta del av det genom att se hens videos. Det är nog en mardröm för många tonåringar att deras föräldrar ska se deras videos, men enligt mig har du rätt till det. Framför allt om barnet är under 15. Med detta sagt: Gör det inte till en ond grej. Ta del av det istället.

Och det är det jag känner med sådana här saker. Som grundlärarstudent ser jag föräldrar göra det misstaget Om och Om igen. De bojkottar spel, hemsidor osv för att de är rädda för vad deras barn gör där eller vilka de möter. Istället för at sätta sig ner med barnet och utforska sidan/spelet med dem. Många experter är överrens om att denna metod (att sätta sig ner med barnet och ta del av det) är det bästa sättet att gå till väga.

Lär ditt barn hur man agerar på internet och lär ditt barn att aldrig ge ut sina privata uppgifter. Be ditt barn vända sig till dig om otrevliga kommentarer kommer upp på hens videos. Be dem radera dem och anmäla dem. För sådant händer, ja. Men allvarligt talat, ska vi undvika att hemskheter händer så måste vi ju låsa in barnen på sina rum och aldrig någonsin låta dem gå ut.

Ta erat barns parti och kämpa mot nätmobbning istället för att bojkotta plattformar som är en del av dagens samhälle. 

Denna eviga rädsla för spel och hemsidor grunnar i Okunskap. Det grunnar i att föräldrar inte tar del av det ens barn gör.

Misslisibell är en känd bloggerska som började som väldigt ung. Jag är vän med hennes syster och känner hennes familj väl. Hennes familj tog del av det hon gjorde, och idag är hon en av Sveriges största bloggerskor och youtubers som har en riktigt bra framtid.

LittleBigPride
2016-02-08 21:16
#5

#2 Ja hon har mac!

#1 Tack du!  Vi har dock försökt med att prta med henne men hon vägrar :(

#3 nej nej nej!! Menar inte att vi ska hacka!! typ bara försöka få hennes lösenord på nått sätt, kan man typ fråga om lösenordet? dock skulle det inte funka men just bara att få tag på lösenordet skulle funka! :)

Hoseok
2016-02-08 21:56
#6

Hur gammal är barnet?

Annons:
LittleBigPride
2016-02-08 21:59
#7

#6 hon är 12

Hoseok
2016-02-08 22:11
#8

Kolla upp om ni kan kontakta youtube och be dem tar kontot pga minderårig användare.

[Tuulikki]
2016-02-08 22:29
#9

Varför ska ni ha lösenordet?

Som #8 säger, kontakta YouTube

LittleBigPride
2016-02-10 16:00
#10

#8 Kan ni skrivs youtubes mail eller kanske länka dit man kan anmäla minderåriga? Är inte så duktig på detta hahah!
Funkar det att anmäla om hon är född 2003?? För att hon är ju trots allt fortfarande 12

Hoseok
2016-02-10 20:06
#11

#10 Du måste vara 13 för att ha ett youtube-konto. Jag googlade dock lite på det och tyvärr verkar det som att google faktiskt inte bryr sig, är jag rädd för. Riktigt kasst måste jag säga.

Så din kompis får helt enkelt försöka prata med din dotter. Eller följa det jag faktiskt skrev i #4

LittleBigPride
2016-02-10 20:15
#12

#11 Vi har tyvärr redan försökt med att prata med henne och allting! Men jag tror att det borde finnas ett sätt att kanske försöka rapportera hennes konto ett flertal gånger eller något?! Om det är en liten smartis här kanske vi kan få reda på något sätt (Åter igen inget olagligt!!)

Ja har bara funderat lite, kan man inte maila google och typ förklara detta?!

Hoseok
2016-02-10 20:33
#13

#12 Större chans att Ni blir spärrade från youtube om ni rapporterar mer än en gång. 

Testa att mejla youtube. Det skadar ju inte.
https://www.youtube.com/yt/creators/sv/support.html?noapp=1

Annons:
LittleBigPride
2016-02-12 16:15
#14

#13 Det ska jag göra! Men vad ska man skriva så de tar en på allvar!?

Hoseok
2016-02-13 15:50
#15

Skriv att personen är mindreårig och att du är anhörig till barnet och är orolig för hennes säkerhet på youtube.

LittleBigPride
2016-02-13 20:01
#16

#15 Måste vara kvalificerad partner, hur gör jag de??

Hoseok
2016-02-14 13:58
#17

#16 Vad menar du?

LittleBigPride
2016-02-14 17:33
#18

#17 det står "Har du frågor? Det finns tusentals svar från YouTubes supportteam. Du kan även skicka e-post till oss om du är kvalificerad som partner."

Whippet
2016-02-14 21:21
#19

Varför pratar ni inte bara med henne?

I'm out Vilar huvudet i handen

Hoseok
2016-02-14 21:53
#20

#19 Om du läser igenom tråden så har TS redan förklarat att det inte funkar. Vilket jag tycker är tråkigt för kommunikation är alltid den bästa vägen att gå. Man måste bara lista ut hur man ska prata om det. Vilket kan vara omöjligt ibland.

#18 Verkar som att du måste vara youtubepartner för att kunna kontakta dem, då. Antagligen för att de inte ska bli nerspammade med saker från troll.. Men det är ändå lite konstigt tycker jag.

Annons:
LittleBigPride
2016-02-15 12:22
#21

#20 HUr blir man youtube partner??😂

Hoseok
2016-02-15 14:54
#22

#21 Du går in på ditt konto och aktiverar din kanal så du blir partner. Det är enkelt och alla kan göra det. Sök på Google så hittar du nog någon bra tutorial.

LittleBigPride
2016-02-15 17:54
#23

#22 Åh tack! Bara 1 steg kvar då ;)

LittleBigPride
2016-02-15 18:09
#24

#22 Charlotte har lite problem med att hitta där man mailar ENDAST youtube! Några snälla individer som kan hjälpa??

Hoseok
2016-02-15 18:14
#25

Vad menar du med endast Youtube ?

LittleBigPride
2016-02-15 19:02
#26

#25 Typ att Inte alla ser det utan bara några som jobbar med youtube? Alltså som har skapat youtube som har förmågan att ta bort kanaler

Hoseok
2016-02-15 20:25
#27

#26 Jag förstår inte riktigt vad du menar. Man kunde väl mejla dem?

Annons:
LittleBigPride
2016-02-16 20:50
#28

#27 Jo, men jag hittar ej det! :(

LittleBigPride
2016-02-19 12:58
#29

Putt :P

Hoseok
2016-02-19 13:32
#30

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, har sagt vad jag tycker om detta och tycker fortfarande ni antingen ska ta del av barnets youtubevärld eller prata mer med henne. Det förstnämnda är mer lämpligt.

LittleBigPride
2016-02-24 12:50
#31

#30 Nu har min "väninna" Charlotte skrivit på hjälpmedels sökningen och då förklarade hon att det var en dryg liten filur som skrev: "Contact youtube or something"

Och såklart frågade ju charlotte hur man gjorde det, men då svarade personen(kan någon översätta vad personen vill?!? Fattar inte så mycket engelska + Charlotte sa i mejlet att hennes dotter är under 18!!): "Age requirement policy : https://support.google.com/accounts/answer/1350409?hl=en

Daughter will have filled in age over 13 , otherwise no approval to set up a account

It is not possible to talk someone from Google for this matter . 

If the image of daughter is in a video , OR any other personal data , such as phone number , social security , contact information , credit card numbers is revealed ,

a formal Privacy Complaint can be filed by the parent or legal guardian . 

I'm affraid , if no image or any other personal data is visible , the fact of being underaged will not be enough to convince Google to delete the account

The process of a privacy complaint is rather meant , to close an account , or delete a video , where YOUR image or personal data is revealed without authorisation . 

( but i see some details in the description about parents , so i guess it could be used , IF personal images of daughter is visible ) 

It is also a fact , if the request will be taken in consideration , Google will first send a request to remove a video to the account holder ( your daughter ) , as this is part of the legal process . 

Do you think  the above description is usefull and justified to fill in a legal request ? If yes , i'll send you the forms with some more explanation how to use ."

Kan någon förklara vad man ska svara! Riktigt viktigt hehe

Hoseok
2016-02-24 13:09
#32

#31 Det står att om barnet visar någon personlig info i sina videos "phone number , social security , contact information , creditcard numbers" så kan målsman skicka in en legal request för att ta ner videon/hennes kanal.

Rheen
2016-02-24 17:30
#33

Står väl också att om barnet visat sig själv i en video, kan kanalen tas ner? "If the image of daughter is in a video, OR …" Eller är jag helt ute och cyklar? cx

~ Rheen.

LittleBigPride
2016-02-25 15:43
#34

#32 hur skickar man in en slags ansökan!

#33 kan man kolla upp hur man tar ner en kanal på något sätt? ahahahhahaa

Annons:
Hoseok
2016-02-25 16:21
#35

#34 Det var väl det personen du snackade med skulle hjälpa dig med? Så fråga den personen.

Det låter, enligt mig, ganska brutalt när ni säger "ta ner en kanal". Det är, trots allt, barnets privata egendom (även om hon juridiskt inte har rätt till den, det går att diskutera). 

Jag tror i ärlighetens namn att ingen i denna tråd kan hjälpa dig mer. Du måste ta kontakt med youtube och lista ut vad ni ska göra.

[Tuulikki]
2016-02-25 22:16
#36

Jag tror inte att någon från YouTube kommer att berätta för er hur man kan ta ner kanalen. 

De kan ju inte veta om ni "får" eller inte. Tänk om vem som helst fick veta hur man gör, då skulle folk jävlas och stänga ner konton hej vilt.

[Outlawly]
2016-02-26 09:33
#37

Kan inte mamman prata med sin dotter.
Fråga varför hon har kanalen, vad hon vill göra/dela med sig av, och berätta vad som kan hända(näthat,/mobbing ,peddogubbar, "allt som laddas upp kommer alltid finnas kvar ") vem som har inspirerat henne till att göra en kanal m.m
Så går hon hoppas att dottern sköter sig på nätet. Eller va lite ojust och köra på skrämselteknik och ta upp exempel på vissa personer som allt har skitit sig för.

LittleBigPride
2016-02-27 20:07
#38

#37 problemet är att hon harr försökt

Hoseok
2016-02-28 01:16
#39

#38 Inte för att låta hård och elak, men då får hon för tusan försöka mer.

LittleBigPride
2016-02-28 09:36
#40

#39 Hahahahhah jag vet men asså det är lönlöst, hennes pappa har till å med försökt (ochhan e ganska hårdhänd)

91Marran
2016-03-20 18:15
#41

#40 Man kanske inte ska vara för hård, utan försöka vara mer tillmötesgående istället, så att dottern får mer förtroende och vill börja lyssna/prata.

Mvh
Mig

Annons:
SegerSims
2016-03-20 18:22
#42

#40 Hårdhänt låter illa! Ge barnet internetförbud tills denne förstår vad föräldrarna menar.

Har en son som gärna vill ha en egen kanal och han är 12 år. Han är redan illa utsatt i skolan pga sin Autism och när vi sa att han inte är redo för att möta hemska kommentarer från övriga världen förstod han det och slutade använda den.

Så det hela beror ju också på hur man pratar med barnen om det. Så vara hårdhänt får inga barn att lyssna, snarare tvärtom!

NordicSunset
2016-03-30 14:21
#43

#42 Jag vill inte vara elak och säga åt dig vad du ska göra med ditt barn, då jag själv bara är ett barn och du som mamma vet säkerligen att det du gör är rätt. Men, jag tycker inte att ni ska säga till honom att han inte är redo för att möta hat och “skrämma” honom från att göra något han tycker om. Är det inte bättre att säga till honom att strunta i andra, stå upp för sig själv och göra vad han vill utan att bry sig om vad andra säger? Åter igen, jag vill absolut inte vara elak eller någonting, och som sagt vet du bäst då det handlar om ditt barn. Men jag var bara tvungen att skriva det.

Be the best version of you.

  • Zoella
SegerSims
2016-03-30 17:30
#44

#43 Klart vi säger det till honom. Men Han är autistisk och är redan i stort sett ett nervvrak av allt som han varit med om i skolan och ute på lekplatsen. Han behöver en plats där han slipper sådant. Han behöver just nu stärkas utan att andra ska dra ner honom. När vi känner att han är stark nog i sig själv så ser jag verkligen inga problem med det. Men som sagt hans självförtroende är redan på botten och mår redan väldigt dåligt av vad andra barn säger och gör mot honom. Så han behöver verkligen inte mer nu, Han håller just nu på att försöka acceptera sin diagnos och hitta sig själv där.

Hoseok
2016-03-30 21:55
#45

#43 En stor del i att vara förälder till barn med autism är att så gott man kan leda barnet rätt i sociala sammanhang.  Många med autism har svårt att se vad saker kan leda till i känslomässiga scenarion.

Jag håller med dig, faktiskt. Men jag förstår ändå #42's agerande.

SegerSims
2016-03-31 02:09
#46

#45 Ja sonen och resten av familjen har haft ett helvete i flera år nu och vi behöver inte göda det mer nu. Vi alla behöver lugnet och framförallt sonen då. Men han är nyss fyllda 12 så han är ändå för ung för en egen kanal. Men han och jag har tillsammans gjort 2 videos  som finns på min kanal och fler kan det bli.  Men som sagt han har 1 år på sig innan han kan skaffa sig en egen. :)

NordicSunset
2016-03-31 16:09
#47

#44 Okej, då förstår jag! Hälsa honom att eran spelvideo var jättebra! :) Och jag tycker dessutom att det är jättekul att ni gör det tillsammans, mamma och son.

Be the best version of you.

  • Zoella
SegerSims
2016-03-31 23:37
#48
Annons:
Upp till toppen
Annons: