Annons:
Etikett10-övrigt-off-topic
Läst 3328 ggr
Aleya
2016-04-30 20:17

Vettig kamera?

Jag har börjat spela in videos. Inga avancerade eller professionella. Men jag har bara en inbyggd kamera på min dator och den är jag inte imponerad av. Man ser ju saker men det skulle kunna bli bättre. Så undrar vad jag ska investera i för kamera för att få bra videos på youtube? Är det något annat jag ska skaffa? Mikrofon? Vad säger ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Inkanyezi
2016-04-30 21:06
#1

Det beror i hög grad på var du sätter ribban och hur mycket du tänker dig att redigera. En videokamera är ju allra bäst, men det finns massor av andra kameror som funkar tillräckligt bra för att göra video. Praktiskt taget alla kameror som finns idag klarar att göra video med hög kvalité.

Jag skulle föreslå en kamera som har möjlighet att skicka bilden till en extern enhet medan man filmar, helst trådlöst. Det finns ganska många av flera olika märken, men de som har varit först med den funktionen är Samsung, och flera av deras kameror fungerar mycket bra.

Om du vill ha extern mikrofon måste du ju se till att den möjligheten finns, men om du spelar in i lugn miljö kan det funka med den inbyggda. Det underlättar om man kan ställa in ljudet, men jag tror inte att det kan göras med några av de billigare kamerorna, utan det är mer proffsmodeller av videokameror som har så att man kan ratta in ljudnivån.

Om du funderar över att använda en systemkamera skulle jag föreslå någon av de spegelfria kamerorna, där Sony kan vara ett bra val, eftersom man kan få bilden till en platta eller telefon, och det därmed blir mer lättjobbat.

Om du kan få tag på en av Samsungs kameror ur NX-serien, är de också mycket bra för videotagning, men Samsung har slutat utveckla NX. Jag tror att modellen NX30 kan finnas att få tag på ny till bra pris.

Berätta gärna vilken slags video du i första hand tänker dig.

Aleya
2016-04-30 21:13
#2

#1 Tack för förslag. Jag vill nog ha en kamera som kan fokusera bra. Jag sitter mest och pratar (som när man skypar) så jag ska inte göra några videos med instruktioner eller dylikt ännu, men det kan vara bra om det är en kamera eller webbkamera som är bra för dessa två saker. Jag hoppas du fattar min beskrivning. För jag gjorde det knappt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Inkanyezi
2016-04-30 21:18
#3

Alla kameror fokuserar ju bra, men du kanske ska ta en som fokuserar på ansikten. Det är rätt många som gör.

När man sitter och pratar duger vilken kompaktkamera som helst, och man behöver ingen extern mik om man har god kontroll över omgivningsljuden och akustiken i lokalen där man tar video. Det är viktigt att det inte är mycket efterklang, och helst ska inga främmande ljud komma in. Det är främst för att eliminera främmande ljud en mikrofon är bra. Det där med efterklangen är viktigt också om man har en separat mik.

Men som sagt, kolla om kameran kan visa sökarbild trådlöst på telefon eller platta medan man  jobbar. Det underlättar väldigt mycket.

[Outlawly]
2016-05-02 11:02
#4

Har du inte någon mobil du kan använda? 
De är många som filmar med dem. (beroende hur bra man har förstås)

Inkanyezi
2016-05-02 11:14
#5

Jag undrar vad du menar med "fokuserar bra". Jag misstänker att du inte har någon alldeles klar bild av vad det skulle kunna betyda, men jag vill gärna att du förklarar lite bättre.

Aleya
2016-05-02 12:40
#6

#5 med fokusera menar jag att först ser man mitt ansikte hyfsat när jag sedan ska filma föremålet så upplever jag att det tar ett bra tag för min kamera att kunna fokusera så man ser detaljerna bra. #4 kan inte ha kameran på mobilen. Skulle få kramp om jag skulle stå och filma med den.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Inkanyezi
2016-05-02 12:54
#7

#6 Det du nämner här tyder på ett bakvänt sätt att jobba, och att du ställer krav som är oförenliga. Troligen beror det på att du inte förstår hur autofokus fungerar och inte har någon större erfarenhet av att ta video.

Inom professionell filmning använder man aldrig autofokus.
Det finns goda skäl till det.

Vid de få tillfällen där fokusföljning är önskvärd, eller fokusväxling, brukar man i stället ha en person avdelad som fokusföljare, som justerar fokus manuellt, alltså rent fysiskt vrider på avståndsinställningen.

Ytterst få kameror har förutsättningar att autofokusera under tagning av video, men det är faktiskt möjligt med några. Det är främst Sonys SLT-modeller som klarar att ändra fokus under filmning på nästan förutsägbart sätt, men också där är det i regel bättre att använda proffsmetoden, att använda manuell fokus och manuell följning. 

Några senare kameror från Canon, och ett par spegelfria Sony, liksom den senaste spegelfria från Samsung, vilken har lagts ner, kan göra något liknande som SLT-kamerorna, men det är SLT-modellerna som fungerar bäst om man vill ha fokusering under pågående videotagning.

En kanske bättre omväg är att använda två olika kameror och redigera efteråt, så att man lägger in bilderna från den andra kameran där man vill ha dem. Då kan man ha en kamera fast inställd för att ta ansikte och prat, och en annan för att ta föremålen man vill visa.

[Outlawly]
2016-05-02 13:02
#8

#6 Nej, inte ska man behöva hålla i mobilen! Min tanke låg på en sånhär
Sen så kan man sätta en spegel bakom så man ser vad som spelas in 🙂

Aleya
2016-05-10 21:16
#9

#8 kan ju funka. :) #7 ne det stämmer att jag är oerfaren av film osv. Men du hade ett klokt förslag. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: