Youtube iFokus

Youtube

Läst 114 ggr
Diabozel
2022-11-07 20:49
0

Har planer på att starta min egna youtube kanal men vad ska man tänka på?

Vet ej hur aktivt detta forum är men gör ett försök.

Har under en ganska lång tid varit sugen på att starta upp min egna youtube kanal men har aldrig riktigt kommit till kritan på grund av osäkerhet och nervositet. Häromdagen blev jag pushad av en kompis att faktiskt trotsa min osäkerhet och göra ett försök vilket jag bestämt mig för att ta till mig.

Jag hade tänkt snacka engelska i mina videor och hålla till i kriminalfall, skräck delen och göra videor baserat på allt mörkt och tabo så som seriemördare, brott osv.

Hade tänkt starta med att göra reaktionsvideor på andras videos och kanske dokumentärer för att skapa ett namn för mig själv innan jag börjar göra eget content. Bra eller dålig ide?

Min största osäkerhet är att jag har ett talfel som gör att jag inte kan uttala bokstaven R ordentligt. Är ett problem som jag verkligen försöker att rätta till nu för vill inte bli känd som youtubern som inte kan prata ordentligt. Vet dock inte hur mycket det märks i det engelska språket. De gånger jag pratat med mina utländska vänner har de i alla fall aldrig påpekat det.

EquusCaty
2022-11-08 19:27
0

#0: Försök träna upp din tungan till att kunna säga R. Låter som en jättebra kanal du kanske kommer starta.

Och på den sidan av yt jag har så kommer nog ingen reta dig. Isåfall undviker du bara ord med många R i sig.

Tjena^^

[Tismon]
2022-11-08 19:32
0

#1: va? 🤣

[Undertaker]
2022-11-08 19:33
1

#1: Tycker inte att det behöver tränas bort bara för att man ska försöka ägna sig åt YouTube.

#0: Tror nog viktigast är att du är dig själv och gör något du brinner för. Just inom brott och liknande delar av YouTube är det nog dessutom viktigt att vara en bra berättare samt kanske finna sin egna still att gestalta det hela så att man sticker ut på ett lagom vis.

Själv skulle jag inte störas på att någon inte uttalar en bokstav ordentligt eller liknande. Dessutom lär det inte påverka hur det är för tittarna att hänga med. Visst finns de alltid den gruppen som letar fel hos andra men de som tittar på din kanal för att de delar ditt intresse kommer inte att bry sig.

[Undertaker]
2022-11-08 19:35
1

Något jag vill lägga till: Börja inte med en sak för att sedan övergå till en annan. Det är så en hel del YouTubers tappar sina prenumeranter. Försök istället att basera din kanal på båda sakerna. (Fasa ur kan du sedan om du vill göra egna ”dokumentärer”.)

• Redigerat 2022-11-08 19:36 av [Undertaker]
Diabozel
2022-11-08 23:53
0

4 Jo det förvisso. Tänkte mer att det skulle passa att börja lite enklare med nått som inte verkar vara allt för utmanande och sedan gå därifrån istället för att sätta ribban för högt alldeles i början. Är beredd på att det kommer att bli mycket jobb och har ingen erfarenhet av att själv spela in videos, redigera osv men tänker att det är en lärlingsprocess som kommer. Man måste börja nånstans.

[Undertaker]
2022-11-09 04:54
1

#5: Naturligtvis. Men skulle vilja hävda stt du nog kan våga dig på båda. Grunden inom redigering är inte svår så just den biten är nog inte ”problemet”. Svårast enligt mig vore just reaktionen eftersom det förutsätter att man reagerar på ett vis som inte blir för neutralt. Naturligtvis menar jag inte att man ska överdriva eller tvinga fram en reaktion. Menar mer att det kan vara svårare än man tror.
Samma gäller förövrigt med att skapa spännande skript.
Man lär sig nog bäst genom att först och främst granska flera andras innehåll (personer man tycker gör det bra) och sedan försöker.

Diabozel
2022-11-09 11:56
0

#6: Jo det förstår jag att man faktiskt måste vissa sig engagerad och inte bara kan sitta tyst med ett stelt ansiktsuttryck. Dock tänker jag att när det kommer till dokumentärer lär det räcka med att kommentera innehållet när man kommer till nån intressant och informerande del. Man kan ju inte reagera på samma sätt som om man kollar på en actionfilm eller dramaserie. Jo det där med att skapa intressanta skript är det som avskräcker mig en del. Vet att när man själv tar upp ett fall eller person så måste man gå in i det väldigt ingående och detaljerat. Vilket år händelsen inträffade, när och var personen blev född, hur hans uppväxt såg ut, år och datum osv. Själv är jag en person som vanligtvis memorerar delar jag själv anser intressanta och har inga problem att diskutera favoritmördare, kriminalfall osv med vänner men tror det blir nått helt annat att sitta framför en kamera i 20 minuter och prata om det som en historia.

Att granska andras innehåll lär inte bli något problem eftersom att jag följer så många kanaler. De flesta är amerikanska men följer en svensk youtube kanal vid namn mord kanalen.

Kryssningsberoende
2022-11-21 15:55
0

#4: Det där vet jag nog så väl! Jag var intresserad av elektronik år 2010 . Allt om att konstruera egna apparater på ett experiment-kretskort. Då hittade jag den perfekta kanalen. Hackaweek. Men sen började han lägga upp videos om japanska mopeder och hur man "mekkar" med dem. Då mopeder eller liknande former av teknik inte intresserade mig, utan bara elektriska saker, slutade jag prenumerera, jag vet fler som skrev och var missnöjda. Kanalen tappade en del tittare. Kanske försökte de reparera det hela genom att börja lägga upp videos om ett avgjort populärt ämne, men jag lärde mig att hålla sig till ämnet är bäst, och gillar man annat så kan man ju lägga upp en sidokanal. Idag följer jag mest Greg Salazar, datorteknik är vad jag numera håller mig till. Han håller kanalen vid liv genom "samarbeten" med företag. Vad tror ni om det?